Utbildningsprogrammets benämning: Språk- och Integrationsmedlare
Ansvarig utbildningsanordnare: Studieförbundet Bilda Sydöst
Utbildningsplanen fastställd av utbildningsledare: 2025-04-29
Utbildningsprogrammets start: våren 2026
Programbeskrivning
Utbildningsprogrammet Språk- och Integrationsmedlare (SIM) är nära knutet till ”Rätt Kurva” som drivs av Polisen och Socialtjänsten, med stöd av andra myndigheter, civilsamhället och näringslivet. Benämningen ”Rätt kurva” står för ett brottsförebyggande och individanpassat program, där målgruppen för proaktiva insatser är barn i åldrarna 8-15 år.
SIM-utbildningen har sitt ursprung i en tysk förlaga ”Fortbildung zum Sprach- und Integrationsmittler”, men är anpassad efter svensk kontext med dess specifika förutsättningar och behov. SIM-utbildningen drivs av Bilda Gårdshuset, Linköping och utgör en del av Gårdshusets övriga folkbildnings- och utbildningsinsatser som syftar till ökad integration och sysselsättning.
Bilda Gårdshuset är en del av Studieförbundet Bilda, vars verksamhet vilar på en demokratisk värdegrund som värnar om individers delaktighet och tillhörighet och som utgår från mångfaldens betydelse för ett inkluderande och jämlikt samhälle. I fokus för SIM-utbildningen står barn som befinner sig i riskzonen för att hamna i kriminalitet. Utbildningen utgör således ett komplement till den samlade resursen och engagemanget för samhälleliga integrationsinsatser och brottsförebyggande åtgärder.
Utbildningens organisation och omfattning
Huvudcentret för utbildningsprogrammet är beläget i Bilda Gårdshusets lokaler, Linköping. Utbildningen bedrivs i samverkan med folkhögskola.
Utbildningen till Språk- och Integrationsmedlare omfattar ett års studier på helfart (40 timmar/vecka) och inkluderar även lärande i praktiken. Den totala utbildningstiden omfattar totalt 1700 studietimmar förlagda under 44 veckor. Av den totala tiden utgör 75% undervisnings- och praktikförlagd tid. Resterande 25% av studietiden består av självstudier.
Utbildningsprogrammet innehåller åtta kurser som vardera omfattar 4-6 veckor. Lärandemål, innehållsbeskrivning och övrig nödvändig information om kurserna beskrivs i respektive kursplan. Kursplanerna fastläggs av utbildningsledare. Lärande i praktiken sker genom integrerade praktikperioder och i form av fältstudier som varierar i omfattning och innehåll. Beskrivning återfinns i berörda kursplaner.
Utbildningsprogrammets mål och inriktning
Det övergripande målet för utbildningsprogrammet är att tillhandahålla en kvalificerad utbildning som ger deltagaren sådana kunskaper och färdigheter samt förståelse, bemötande och förhållningssätt som krävs för att klara ett framtida uppdrag som professionell ”Språk- och Integrationsmedlare”.
Mera specifikt ska deltagaren efter avslutad utbildning
- kunna redogöra för teorier om sociala interaktioner och mellanmänskligt samspel
- kunna beskriva och identifiera skydds- och riskfaktorer vid rekrytering av unga till kriminella nätverk
- visa kunskap om Sveriges styrning och förvaltning, rättsväsendet samt medborgares demokratiska rättigheter och skyldigheter
- visa kunskap om socialt arbete, det svenska hälso- och sjukvårdssystemet, barnomsorgs- och utbildningssystemet
- visa kunskap om det svenska arbetsmarknadssystemet och dess stödfunktioner
- kunna genomföra professionella samtal och tillämpa olika kommunikationsstrategier och tolktekniker i olika typer av interkulturella kontexter
- kunna välja och tillämpa olika strategier för att lösa interkulturella konflikter
- kunna reflektera och visa förståelse för olika kulturers värderingar, traditioner och religiösa övertygelser
- kunna göra etiska bedömningar och visa ett professionellt bemötande och förhållningssätt som genomsyras av demokratiska värden
- kunna identifiera och kritiskt reflektera över sina egna värderingar, förutsättningar och behov, för att kunna utveckla professionalitet i sin yrkesroll
Innehåll och uppläggning
Utbildningsprogrammet omfattar åtta kurser som är organiserade i en logisk följd för att möjliggöra en progression för deltagarnas lärande och utveckling.
Termin 1 | |
1 | Introduktion till språk- och kulturmedling |
2 | Kulturmöten och interkulturell kompetens |
3 | Sveriges offentliga styrning och förvaltning |
4 | Konflikthantering och medling |
Termin 2 | |
5 | Skola och fritidsverksamhet |
6 | Socialt arbete, hälso- och sjukvård |
7 | Arbete och integration |
8 | Svenskt rättsväsende |
Behörighetskrav
För att antas till utbildningsprogrammet krävs grundläggande behörighet som uppfylls av en gymnasieexamen från gymnasieskola eller kommunal vuxenutbildning, eller alternativt en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar nämnda krav. För att bli antagen ska den sökande ha uppnått kunskaper som motsvarar minst godkänd nivå i följande gymnasie-gemensamma ämnen: svenska/svenska som andraspråk (1 och 2), historia (1a1), religionskunskap (1), samhällskunskap (1a1) och engelska (5).
Kraven på grundläggande behörighet kan också uppfyllas genom så kallad reell kompetens. Detta innebär att den sökande genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller annat skäl, bedöms ha förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Det är utbildningsanordnaren som bedömer den reella kompetensen.
Om deltagaren har ett annat modersmål (förstaspråk) än svenska måste den sökande ha tillräckligt goda kunskaper i svenska, för att kunna klara av utbildningen. Detsamma gäller den sökandes modersmålskunskaper, eftersom uppdraget som Språk- och Integrationsmedlare kräver tolkningskompetens.
Undervisning och examination
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops, fältstudier och övningar individuellt och i grupp. Specifik handledning sker i samband med praktik och i andra kursmoment. Arbetsformerna anpassas efter kursernas karaktär och graden av fördjupning.
Varje kurs examineras genom en eller flera examinationsuppgifter, vilka beskrivs i respektive kursplan. Vid bedömning används en tregradig betygsskala (Underkänt, Godkänt och Väl Godkänt). Samtliga examinationsmoment inom en kurs måste uppnå minst betyget Godkänt, om kursen som helhet ska kunna godkännas.
Kursdeltagaren har rätt till tre examinationstillfällen per kurs och år, det vill säga två omexaminationer utöver ordinarie examenstillfälle. Möjlighet att komplettera kursen ska ges vid nästkommande utbildningsomgång.
Efter fullgjorda kursfordringar, där deltagaren har uppnått minst betyget Godkänt i varje kurs, utfärdas ett certifieringsbevis för professionell Språk- och Integrationsmedlare.
Kvalitetsutveckling
Uppföljning sker kontinuerligt under genomförandet av respektive kurs. Kursutvärdering med deltagare och berörd personal sker i samband med varje kursavslut. Sammanställningen kommenteras och dokumenteras, för att kunna utgöra ett verktyg vid efterföljande kursplaneringar.
En uppföljning av utbildningens första hälft sker efter termin 1 och slutligen utvärderas utbildningen i sin helhet efter termin 2.
För att utveckla utbildningen och anpassa dess innehåll och genomförande till förändrade behov, sett utifrån förutsättningarna för deltagarnas framtida uppdrag, sker återkommande samtal med företrädare för praktikplatser, statliga myndigheter, kommuner och övriga samarbetspartners och berörda nätverk.
Övriga föreskrifter
Urval bland behöriga sökande till utbildningen
Det slutliga urvalet av utbildningsdeltagare görs efter individuella intervjuer. Vid behov används också kompletterande metoder som styrker den sökandes nödvändiga förkunskaper (exempelvis behörighetsgivande tester eller underlag i form av intyg/referenser).
Studieuppehåll – återupptagande av studier, studieavbrott
Begäran om studieuppehåll söks av deltagaren på ett särskilt formulär och beviljas av utbildningsledaren, som meddelar beslutet skriftligt. Planering av återupptagandet av studierna sker i samråd mellan deltagaren och utbildningsledaren och beslutet meddelas skriftligt. Godkända kurser sedan tidigare utbildningsomgångar tillgodoräknas vid återupptagandet av studierna.
Begäran om studieavbrott sker skriftligen på ett särskilt formulär och inlämnas till utbildningsledaren, som ombesörjer avregistreringen.
Tillgodoräknande av kurs/kursinnehåll
Om den sökande har genomgått en enstaka kurs i SIM-utbildningen, genomförd som exempelvis en uppdragskurs, kan kursen tillgodoräknas vid ansökan till utbildningsprogrammet. Detsamma gäller en kurs som anordnats av annan utbildningsanordnare. Innehållet ska dock motsvara kraven i SIM-utbildningen och säkra att den sökande har uppnått den kompetensnivå som anges i SIM-utbildningens lärandemål.